keskiviikko 26. syyskuuta 2012

Paljonko koulussa opitaan?

Törmäsin intternetsin syövereissä ajatukseen, että matematiikan opetus pitäisi aloittaa vasta yläasteiässä. Perusteluna oli jotakuinkin se, että kun aloitetaan tarpeeksi myöhään, niin kaikki tajuavat noin suurinpiirtein mistä on kyse, jolloin oppiminen sujuu ryhmältä niin paljon nopeammin, että samat asiat ehditään opetella kuitenkin.

Tästä riemastuneena rupesin miettimään, että kuinka paljon koulussa oikeasti opitaan. Siis siitä perspektiivistä, että oletetaan hypoteettinen lukioonmenijä, joka on vaikkapa kasin oppilas muuten, mutta ei ole päivääkään opiskellut matematiikkaa. Kauanko menee ottaa muu porukka kiinni? Itsestä tuntuu, että ei kauan, mutta minä olenkin tehnyt matematiikkaa hetkisen jopa työkseni, joten se ehkä tuntuu helpommalta kuin on. Hypoteettinen tilanne menee vielä kiharammaksi, jos otetaan huomioon se, että jos lukioikäiselle ei ole matematiikkaa opetettu, osaa kyseinen tyyppi sitä jollain todennäköisyydellä varmaan kuitenkin. Ainakin itse olen isäni kertoman mukaan opetellut laskemaan, että voisin pelata muun perheen kanssa tikkiä. Ikää ei tainnut mainita.

Vielä kierommaksi homma menee jos ajatellaan lukuaineita. Kuinka paljon pitää lukea vaikkapa biologiaa, että tietää saman verran biologiasta kuin muut, ottaen huomioon, että muut ovat suurimman osan opettelemastaan unohtaneet? Ja muistaen, että hyvällä lukijalla ei kauaa nokka tuhise jonkun ala-asteen bilsankirjan kanssa.

Oma lukunsa on tietenkin lukeminen. Jos ei opettele lukemaan, on koulunkäynti vaikeaa. Toisaalta on vaikea kuvitella, että lukioikäiseltä menee kauan opetella lukemaan. Sen sijaan nopeasti ei kai opi lukemaan kuin lukemalla paljon. Lukemiseen vaan pätee varmaan kaikkea muuta äärimmäisemmin se, että monet opettelevat sen itse. Fiilispohjalta väittäisin myös, että ne, jotka sen itse opiskelevat ovat varmaan kiinnostuneempia lukemisesta, joten lukevat enemmän ja siksi oppivat paremmin lukemaan. Seuraako tästä, että lukemisen opettelua kannattaisi viivästyttää, että mahdolisimman moni opettelisi sen itse?

Summa summarum: Osaisiko keskivertolukiolainen lukion jälkeen enemmän, jos yläasteella opeteltaisiin lukemaan ja kaikki muut lukuaineet aloitettaisiin lukiossa? (Unohdamme amiksen, koska halusin kärjistää tilannetta). En tiedä, mutta en ainakaan välittömästi uskalla sitä mahdottomaksikaan väittää. Olennaisesti se varmaan riippuisi siitä, että miten myöhäinen aloittaminen vaikuttaisi motivaatioon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti